Články

Recenze knihy MOVE A LITTLE, LOSE A LOT od Dr. Levina

Poslat na FacebookPoslat na Google BookmarksPoslat na TwitterPoslat na LinkedIn

V první řadě je třeba říci, kdo je Dr. Levine. Nejde v žádném případě o nějakou filmovou hvězdu, která dejme tomu potřebovala zhubnou kvůli roli, měsíc pila jen šťávu z ananasu a hned nadšeně napsala knihu o tom, jak to zaručeně funguje. Také to není zlatokop, který hledá téma pro bestseller aby na vydání knihy vydělal. Dr. Levine je reálný vědecký pracovník, který navíc nejméně 20 let před napsáním své knihy pracoval právě s tématy obezity a pohybu a rozsáhle publikoval. Jeho závěry jsou navíc odzkoušené na celé řadě pacientů se kterými řešení jejich zdravotních problémů reálně řešil. V USA je považován za jednoho z předních odborníků na problematiku popsanou v knize. Navíc pracuje pro uznávanou Mayo clinic, která jeho jménu dodává další body a jako vedoucí pracovník má pod sebou na 150 lidí, kteří mu pomáhají se zpracováním měření a podobně.


A nyní k samotné knize. Zatím jsem nenašel že by ji někdo přeložil do češtiny, takže se musíme spokojit s anglickým originálem. Naštěstí je kniha psaná velmi srozumitelnou angličtinou, takže ji zvládne i člověk s horší znalostí tohoto jazyka (jako třeba já) - občas i třeba s pomocí slovníku. Zakoupit se dá v elektronické formě, v levnější verzi s měkkými deskami a v dražší s tvrdými. Prvních několik kapitol je neskutečně motivačních - je tam popsán obrovský balík důvodů proč je lidstvo se svým zdravím tam kde je, proč nefungují diety a pravidelné cvičení a je tam několikrát vysvětlen hlavní pojem který pak provází celou knihu a tím je NEAT (Non-exercise activity thermogenesis). Dr. Levine na mnoha příkladech reálných pacientů demonstruje co funguje a co nefunguje a vysvětluje proč. Tato část tvoří asi 1/3 knihy. Zbytek je věnován 8-mi týdennímu postupnému náběhu do reálného života založeného na pohybu a na lepším stravování. Samotná chůze při práci je zde zmíněna jen letmo, ale jde o obecnou knihu určenou pro každého a tipů jak upravit nenásilně svůj život aby to mělo význam je zde dostatek.

To co může přilákat mnoho čtenářů je fakt, že Dr. Levine příliš nefandí dietám a cvičení. Podle něj je to nepřirozené a lidstvo se vždy bez cvičení a diet obešlo. Také neříká, že máte ze dne na den úplně a radikálně překopat svůj životní styl. Varuje před excesy typu permanentní konzumace jídla z fastfoodů, ale zároveň neříká, že tam už nikdy nesmíte vkročit. Jednoduše všeho s rozumem - hranolky, smažák i knedlíky od babičky si můžete dát, ale nesmí to tvořit hlavní způsob stravování. Určitému počítání kaloričnosti potravin se zde nevyhneme, ale jde se na to oklikou třeba tak, že "dnes si dáme takovou a takovou snídani" a vesměs jde spíše o to, vyvarovat se opravdu extrémně kalorických jídel. Pohyb je zde dávkován také velmi střídmě - například 3x denně 20 minut pěší chůze, což se dá splnit třeba na cestě z a do práce a v rámci polední pauzy. Jsou zde samozřejmě rady typu "choďte po schodech", parkujte o několik bloků dál, vystupte o stanici dřív atd. Postupně je každá činnost rozebrána a případně nahrazena nějakou alternativní cestou. Každý den obsahuje několik úkolů, za které si sami přidělíte body, pokud je splníte, takže se nekoná žádné rozepisování striktních jídelníčků a přesné dávkování pohybu.

Osobně bych knihu doporučil každému, kdo má sedavé zaměstnání. To zda máte či nemáte možnost pořídit si zařízení na chůzi při práci na koupi knihy nemá vliv, protože první motivační část je vhodná pro každého a pokud většinu pohybových aktivit strávíte chůzí na pásu, sice Vám druhá část knihy může připadat zbytečná, ale některé v ní zmíněné rady a tipy můžete směle provozovat i tak.

Alternativně lze shlédnout (viz níže) videozáznam přednášky Dr. Levina, kde je první část knihy obsažena ve zhuštěné formě a poskytnuta verbálně s občasným doplněním náhledu na různé grafy a obrázky. Tam už to chce ale umět dobře i mluvenou angličtinu.

Za mě - tuto knihu vřele doporučuji, protože většina u nás vydaných knih podobného zaměření nesahá této ani po kotníky.